1- هماهنگی و اقدام در جهت تشکیل کمیته بهداشت و کنترل عفونت بیمارستان و شرکت فعال در آن و پیگیری مصوبه های مربوطه .
2- تهیه و تدوین مطالب آموزشی و تشکیل جلسات آموزشی مرتبط با بهداشت محیط و بهداشت عمومی برای کارکنان رده های مختلف .
3- نظارت و مداخله در عقد قراردادهای خدماتی بیمارستان و مطالبه کارت معاینه پزشکی ، کارت معاینه کارگری و گواهینامه آموزش بهداشت عمومی پرسنل مشمول قانون .
4- بررسی وضعیت آب مورد مصرف بیمارستان ( شبکه عمومی ، شبکه خصوصی ) و تشکیل پرونده مربوط به آن .
5- کنترل بهداشتی آب مصرفی ازنظر کمی و کیفی و انجام آزمایشات دوره ای میکروبی وشیمیایی و کلرسنجی با استناد به دستورالعمل ها ، استانداردها و شرایط موجود .
6- نظارت ، بررسی و کنترل بهداشتی برکلیه مراحل مختلف جمع آوری ، تفکیک ، انتقال ، نگهداری موقت و دفع زباله های بیمارستانی و نیز جلوگیری از فروش و بازیافت زباله بیمارستانی .
7- نظارت و کنترل بهداشتی بر نحوه دفع فاضلاب بیمارستان و درصورت وجود معضل ، ارائه پیشنهادهای اجرائی مناسب .
8- نمونه برداری از پساب خروجی سیستم تصفیه فاضلاب برابر دستورالعمل های اعلام شده (درصورت وجود تصفیه خانه ) بمنظور بررسی کیفیت پالایش فاضلاب .
9- کنترل حشرات و جوندگان با اولویت بهسازی محیط ، دفع بهداشتی زباله ودرصورت نیاز ، استفاده اصولی از روش های شیمیایی و نیز جلوگیری از فعالیت شرکتهای سم پاشی غیر مجاز .
10- نظارت و مداخله در تهیه و کاربرد مواد گندزدا وپاک کننده بیمارستان .
11- اقدام لازم در زمینه تهیه البسه و ملزومات موردنیاز درسمپاشی وضدعفونی ( روپوش – کلاه – دستکش – ماسک – چکمه و . . . ) وتدارک سموم و موادگندزدا و دیگر تجهیزات و وسایل مورد استفاده در سمپاشی وضدعفونی با هماهنگی مسئولین بیمارستان .
12- بررسی وضعیت فنی و بهداشتی سیستم تهویه مطبوع در بیمارستان ( گرمایش ، سرمایش ) و پیگیری در جهت رفع مشکلات احتمالی موجود .
13- پیگیری و اقدام درزمینه مسائل بهداشتی و حفاظتی بخش پرتوهای یونساز با کمک مسئول فیزیک بهداشت ذیربط .
14- نظارت فنی و بهداشتی مستمر بر نحوه کار آشپزخانه شامل :
( شرایط بهداشت محیطی آشپزخانه ، وضعیت سردخانه ، انبار نگهداری موادغذایی ، سرویسهای بهداشتی ، بهداشت فردی کارکنان ، اطاق استراحت کارکنان ، شستشو و ضدعفونی ظروف ، شستشو و ضدعفونی سبزیجات خام مورد استفاده ، وضعیت بهداشتی موادغذایی آماده طبخ وسایل و ظروف مورد استفاده و . . . . )
15- نظارت و هماهنگی لازم در زنجیره تهیه ، طبخ و توزیع موادغذایی با همکاری کارشناس تغذیه بمنظور اطمینان از سلامت توزیع و مصرف غذا .
16- نظارت و کنترل دائم برامور مربوط به رختشویخانه و رعایت کلیه نکات ایمنی و بهداشتی ازنظر تفکیک البسه عفونی از غیرعفونی درهنگام شستشو و استفاده از دستگاه های شوینده اتوماتیک ومواد پاک کننده مناسب ونهایتا” ضدعفونی و اطوکشی البسه بخش عفونی و آلوده ( توضیحا” درکاربرد موادضدعفونی کننده بایستی دقت لازم درانتخاب نوع آن و میزان مجاز بعمل آید تا خرابی دستگاهها و البسه را سبب نشود . )
17- ارتباط مستمر با معاونت های بهداشت و درمان درهماهنگ کردن فعالیتهای اجرایی و دستورالعملها واقدامات نظارتی دربیمارستان .
18- ثبت و ضبط اقدامات و مکاتبات اداری و تشکیل بایگانی درست ومنظم به نحوی که روند فعالیتها و پیگیری امور بدین طریق کاملا” قابل دسترسی و مشهود باشد . ( مستند سازی ) .
19- نظارت بر ایمنی و مشارکت فعال در کاهش سوانح و صدمات داخل بیمارستان ازجمله پوشش پنجره ها ، وسایل اطفاء حریق و سیستم های هشداردهنده ، مهار کپسولهای طبی و . . .
20- ارائه راهکارهای بهسازی بعنوان اصولی ترین روش کنترل ناقلین .
21- انجام امور محوله در شرایط خاص مانند کنترل همه گیری و نیز مقابله با بحران و بلایا .
22- فرهنگ سازی و جلوگیری از استعمال دخانیات در فضاهای بسته و عمومی بیمارستان
بطورکلی نظارت و کنترل لازم بهداشتی برکلیه بخش ها – همکاری و هماهنگی با مدیران و مسئولین قسمتهای مختلف درحیطه شغلی و وظائف سازمانی تعیین شده
تهیه خط مشی ایمنی و بهداشت حرفه ای در بیمارستان بصورت مدون
تشکیل جلسات آموزشی –توجیهی جهت سرپرستان ومسئولین زیر ربط در زمینه اهداف و برنامه های بهداشت حرفه ای
مطالعه در زمینه استانداردهای PPE و تعیین وسیله مناسب جهت مقابله با خطرات
تهیه لیست مواد شیمیائی اعم از مواد اولیه – بینابینی و تولیدی
تهیه و ترجمه MSDS تمامی ترکیبات و مواد شیمیایی موجود
تشکیل کمیته حفاظت فنی و طرح مسائل بهداشتی و ایمنی در جلسات ارائه پیشنهاد لازم به مسئولین
پیگیری ارسال یک نسخه از تصمیمات کمیته مذکور توسط رئیس مرکز بهداشتی درمانی و همچنین صورتجلسات تنظیم شده راتا یک هفته بعد از تشکیل جلسه به اداره کار و مرکز بهداشت مربوطه.
شناسایی مشاغل موجود و تعداد پرسنل هر شغل
تشکیل پرونده های بهداشت برای کلیه کارکنان
برنامه ریزی جهت اندازه گیری حداقل سالی یکبار عوامل زیان آور و اقدامات کنترلی و ارسال نتایج به مرکز بهداشت مربوطه
نظارت فنی بر جذب کارکنان جدید الاستخدام ، تغییر شغل ، یا اشتغال به کار فرد پس از غیبت پیش از 3 روز برای اعمال ضوابط بهداشت حرفه ای در جایگزینی فرد در شغل مناسب با هماهنگی پزشک دوره دیده طب کار
برگزاری دوره های آموزشی برای پرسنل و آشنا سازی آنها نسبت به مقررات بهداشتی و ایمنی
ثبت آمار حوادث و بیماریهای ناشی از کار
نظارت بر تهیه و استفاده صحیح از وسایل حفاظت فردی و همچنین نصب پوسترهای آموزشی بهداشتی و حفاظتی در محیط کار
شرکت در دوره های بازآموزی و گردهمایی های مربوطه در جهت افزایش اطلاعات و به روز بودن
بازدید مستمر از سیستمهای حفاظتی موجود از قبیل سیستم اطفا حریق ، درب های خروج اضطراری ، پلکان ، نرده ها و ...
همکاری در آموزش شاغلین در نحوه کاربرد وسائل آتش نشانی و اطفای حریق
ارتباط و هماهنگی و مشارکت فعال در برنامه ها با کارشناسان بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت منطقه
بازدید منظم مطابق با برنامه از قبل تدوین شده ازقسمتهای مختلف بیمارستان و ثبت گزارشات بازدیدها
تهیه و تدوین مواد و وسایل کمک آموزشی اعم از پوستر ، پمفلت ، فیلم ، اسلاید و غیره مورد نیاز جهت شاغلین
همکاری در برنامه ریزی، اجرا و نظارت برتولید، جمع آوری ،نگهداری بی خطرسازی، انتقال ودفع پسمانده ها مطابق قانون مدیریت پسمانده ها وآئین نامه های مربوطه
همکاری در برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر بهداشت پرتوها در مراکز بهداشتی درمانی مطابق قانون وآئین نامه های مربوطه